Ce este marketingul şi ce poate face pentru mine? (1)
„Ce am eu de câştigat?” este întrebarea pe care ne-o adresăm când ne confruntăm cu o nouă oportunitate, fie că este o ocazie de a vinde, un serviciu care ni se oferă sau unul care ni se cere. Profesioniştii din industria lemnului, sau din oricare alt domeniu, trebuie să se confrunte cu faptul că aceasta este întrebarea pe care clientul şi-o va adresa. Marketingul eficient răspunde la această întrebare şi arată potenţialilor clienţi cum îi putem ajuta să-şi rezolve problemele, să-şi satisfacă nevoile şi aspiraţiile.
 

Artizanii, micii industriaşi se consideră deseori o categorie diferită de cea a comercianţilor sau a oamenilor de afaceri. De fapt, un industriaş de succes a fost mereu un afacerist de succes şi o persoană cu aptitudini. Până şi pictori şi sculptori, asemenea lui Da Vinci sau Michelangelo, au petrecut foarte mult timp „socializând” cu sponsori sau colecţionari de artă, strângând fonduri şi clădindu-şi o reputaţie, care mai târziu au condus spre comenzi din ce în ce mai mari şi mai interesante. Dogarii din satele evului mediu practicau un marketing propriu, postând un simbol vizual al meşteşugului lor, mergând in pieţele marilor oraşe unde-şi etalau marfa şi după ce terminau vânzările, prestau servicii pentru a-şi menţine clientela şi pentru a-şi lărgi afacerile.
 
Aceste activităţi continuă şi astăzi. Oamenii de afaceri folosesc încă simboluri care le descriu activitatea. Acestea apar pe anteturi, cărţi de vizită şi broşuri. Cu ocazia târguri şi evenimentelor expoziţionale mărfurile sunt expuse potenţialilor cumpărători. Serviciile de calitate sunt asigurate după încheierea contractelor de vânzări pentru a crea o reputaţia bună şi pentru referinţe de încredere. Acei dintre dumneavoastră care sunt specialişti în proiectarea şi fabricarea mobilei menţin relaţii de colaborare cu galerii, cu cei care găzduiesc  evenimente de profil, aduc contracte şi fac comenzi prin publicaţii, prezentări sau recenzii. Pentru a avea succes în industria lemnului, marketingul şi perspicacitatea trebuie să meargă mână în mână.
 
Deci ce este marketingul: reclamă sau vânzare?
Vânzarea şi reclama sunt părţi componente ale marketingului. Marketingul este tot ceea ce facem pentru a contracta potenţialii clienţi: îi descrie, îi localizează, ne indică nevoile lor şi cum îi putem contacta mai bine. Marketingul ne ajută să ne decidem asupra specializării într-un domeniu (dacă alegem specializarea), la ce nivel al calităţii şi al experienţei putem aspira, precum şi cât de mult ne putem dezvolta afacerea.
Marketingul determină cât de ocupaţi suntem, cât de ocupaţi vom fi, şi cât de profitabilă ne va fi activitatea. Marketingul poate transforma o agitaţie frustrantă după muncă şi bani, într-o metodă organizată de generare a unei activităţi profitabile şi interesante.
 
Marketingul ne menţine afacerea în afara crizei
Ca meseriaşi în industria lemnului putem experimenta mari fluctuaţii în calitatea şi cantitatea muncii, la orice moment. Mergând de la un contract la altul, de la o licitaţie la alta, deseori nu putem ştii cât de ocupaţi vom fi peste şase luni sau chiar un an. Două-trei luni de „secetă” pot fi urmate, dintr-o dată, de un „morman” de munci, la care am aspirat atât de mult. La asemenea schimbări, toate par să aibă terme limite iminente.
Se pare că mai toţi din domeniul industriei lemnului au trecut prin acest ciclu de belşug şi sărăcie. Suntem afectaţi de situaţiile de criză (locale sau naţionale), de ciclul anotimpurilor sau falimentul altor afaceri care ne aduc comenzi. Un marketing bine planificat ne poate ajuta în nivelarea situaţiilor instabile şi în pregătirea pentru acele situaţii neprevăzute.
Iată cum: Să presupunem că suntem conştienţi de existenţa perioadelor mai lente dintre sărbători, sau din timpul verii, când mai toată lumea este în vacanţă. Cu un plan de marketing, putem folosi aceste perioade pentru producţie sau pentru vânzări în magazine, sau se poate îmbunătăţi portofoliul. Se poate chiar reorganiza oferta, fiind siguri că perioada aceasta este una de tranziţie.
 
Dar ce este de făcut în acele perioade când nu reuşim să ajungem la zi cu toate comenzile, iar clienţii sunt nerăbdători să-şi primească noul mobilier de bucătărie sau pentru camera de zi? Un plan de marketing ne ajută să fim realişti, conştienţi de propria noastră capacitate şi de termenele de predare a comenzilor. Mai important decât atât, un plan de marketing corespunzător ne va aduce comenzi mai interesante şi mai profitabile, ajutându-ne să eviţi acele comenzi pe care le-am accepta numai de nevoie, pentru a putea plăti facturile – cele care aduc cele mai mari dureri de cap şi cele mai mici profituri...
 
 
Ghid de marketing pentru industria lemnului – Martin Edic
Imageline © 2007
www.woodholz.ro